Министерство образования Республики Беларусь
Отдел по образованию Столинского райисполкома
Государственное учреждение образования
"Лядецкая средняя школа"
Министерство образования Республики Беларусь
Отдел по образованию Столинского райисполкома
Государственное учреждение образования
"Лядецкая средняя школа"
Педагогам установы адукацыі з мэтай удасканалення чытацкіх уменняў вучняў выкарыстоўваць у працэсе навучання вучэбнаму прадмету наступныя віды заданняў:
- паміж тэкстам пытання і адказам няма адназначнай лексічнай адпаведнасці (т.е. адказ нельга знайсці па ключавых словах пытання, неабходны сінанімічныя замены, а для гэтага і пытанне, і адказ неабходна разумець);
- фрагмент тэксту, які ўтрымлівае адказ на пытанне, неабходна вычленіць з кантэксту, які змяшчае залішнюю інфармацыю, частка якой можа супярэчыць шукаемай;
- патрабуецца працаваць з графічнай інфармацыяй, выбіраць інфармацыю, арыентуючыся на словы (подпісы пад малюнкамі, назвы слупкоў дыяграмы, назвы табліц, схем); разумець мову графіка, схемы, дыяграмы.
- аб’ядноўваць інфармацыю вербальную і графічную;
- устанаўліваць прычынна-выніковыя сувязі паміж адзінкамі інфармацыі тэксту, рабіць высновы на падставе тэксту;
- адрозніваць галоўнае ад другараднага;
- адказваць на пытанні, якія маюць некалькі правільных адказаў;
- знаходзіць падабенства ў супрацьлеглых пунктах гледжання, адрозніваць агульнапрынятую і аўтарскую трактоўку падзеі.
- разважаць аб інфармацыі, якая паведамляецца ў тэксце; выказваць згоду ці не згоду з аўтарскай пазіцыяй, матываваць яе (згоду), спасылаючыся на свой асабісты вопыт ці на веды, якія не ўтрымліваюцца ў тэксце;
-параўноўваць прачытанае з тым, што чыталі раней, і са сваім жыццёвым вопытам;
- прагназаваць падзеі, якія адбудуцца далей у тэксце;
- апісваць асноўныя характарыстыкі прачытанага тэксту (структуру тэксту, яго стыль і інш.).
Даведачна для педагогаў:
Чытацкая кампетэнтнасць – гэта сукупнасць ведаў, уменняў і навыкаў, якія дазваляюць чалавеку адбіраць, разумець, арганізоўваць інфармацыю і паспяхова яе выкарыстоўваць у асабістых і грамадскіх мэтах.
Чытацкая граматнасць, агульнакультурная чытацкая кампетэнтнасць, уменне працаваць з тэкстамі розных тыпаў, рашаць інтэлектуальные задачы і праблемы – усё гэта неабходна сучасным людзям у іх асабістым жыцці, у грамадскай і прафесійнай дзейнасці. Безумоўна, не толькі настаўнік-мовавед сутыкаецца з праблемай неразвітай чытацкай кампетэнцыі.